מה משותף לצורך שלנו בשוקולד, אהבה וטלפונים סלולרים?


דופמין הורמון האושר הממכר ביותר

 

בקצרה 

דופמין הוא כימיקל  ומוליך עצבי המופרש במוח. במוח האנושי ישנם כמעט מיליון תאי עצב המכילים דופמין. התאים פזורים באזורים שונים וכל אזור אחראי על תפקודים שוניםהדופמין מאפשר לנו לחוש אושר, הנאה, אופוריה, מרץ, מוטיבציה, מיקוד וריכוז. הוא אחראי על ויסות מצב הרוח, שולט ביכולת התנועה שלנו וחיוני לתהליכים הקשורים להתנהגות ולמערכת התגמול במוח.  

הפרשה מועטה או מוגברת שלו מקושרת לשינויים משמעותיים במצב רוח ולמחלות כמו דיכאון ,פרקינסון, הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה. 

כאשר יש לנו עניין או רצון להצליח במשימה המוח מפריש דופמין ווכתוצאה, עולים המוטיבציה שלנו, הקשב וכמובן העונג מההצלחה. 

כאשר אנו משיגים יעד שעבדנו קשה על מנת להגיע אליו, אותה תחושה של "יש הצלחתי" נובעת למעשה משיחרור של דופמין. 

אוסנת ורטהיים רפלקסולוגיה-נעים להכיר דופמין

הסיבה האבולוציונית 

כמו דברים אחרים בטבע, המניע המרכזי של המעשים שלנו מתכנס למילוי הצרכים ההכרחיים לצורך הישרדות המין האנושי

על מנת לשרוד, הגוף פיתח מגנון לשחרור דופמין במנות הולכות וגדלות ככל שאנו מתקרבים להשלמת היעד. שחרור הדופמין במנות הולכות וגדלות לאורך משימה קשה של השגת מזון, עד להשלמתה, הינו מערכת תגמול השרדותית, שנועדה לדרבן אותנו לחפש מזון. לעולם לא היינו משיגים מזון אם היינו רק מתחילים את משימת השגת המזון רק כשאנחנו רעבים, כי אין ערובה שיהיה אוכל זמין בסביבה כשבאמת נזדקק לו. גם כשאנחנו אוכלים משתחרר דופמין וזו אחת הסיבות לכך שאנחנו אוהבים לאכול ויש לנו תחושה של אושר כשאנחנו אוכלים. הגוף יצר מנגנון שיתגמל את עצמו במנות קטנות של עונג ואושר על מנת להניע את האדם לצאת למסעות צייד מפרכות או עבודת כפיים של חקלאות. 

הגוף זוכר את אותה תחושת העונג של שחרור הדופמין מהפעם הקודמת שהוא שהה במצב זהה והרצון להשיג את אותה תחושה פעם נוספת, היא שדוחפת אותנו להמשיך במשימה המפרכת להשלמת היעד. 

ייחודה של הפרשת הדופמין הוא בכך שהיא מאפשרת למערכת העצבים להתחיל את הפרשת הדופמין המשפרת את ההרגשה מעצם המחשבה על חוויה שבעבר הסבה עונג. בנוסף, מכיוון שמנגנון הפרשת הדופמין פועל כמשוב חיובי, עוד ועוד דופמין מופרש בתגובה להתקרבות להצלחה וכתוצאה מכך אנחנו חדורי מוטיבציה ומרוכזים במשימה. 
לדוגמה, אם אדם הולך בשדה ורואה מרחוק בראש גבעה עץ פרי, הזכרון של העונג באכילה גורם לגוף לשחרר מנת דופמין וזה גורם לאדם להתמקד בהשגת היעד, וככל שהוא יתקרב לעץ ישתחררו עוד ועוד מנות קטנות של דופמין שידרבנו אותו להמשיך לעבר המטרה. ברגע שהאדם יגיע לעץ עצמו (השגת היעד) הגוף ישחרר שטף גדול של דופמין ויעניק את אותה תחושת עונג של השגיות והצלחה.  


אוסנת ורטהיים רפלקסולוגיה-נעים להכיר דופמין ואוכל

איך גורמים לגוף לשחרר דופמין באופן טבעי? 

חיווי ויזואלי 

מנגנון שחרור הדופמין עובד ע"י חיוויים ויזואלים. על מנת לקבל את התחושה הטובה ושטף של דופמין, ועל מנת להשאר ממוקדים, אנחנו צריכים לראות את המטרהכל מטרה שנרצה להשיג צריכה להיות כזאת שאפשר לדמיין אותהמסיבה זו, חשוב לרשום את המטרות ואת אבני הדרך בדרך להשגתן. 

לדוגמה, אדם שמעוניין לרדת במשקל ייהנה מתחושת ההשגיות לאורך הפרוייקט וישאר ממוקד במטרה אם ירשום לפניו מה הוא הולך לעשות על מנת להגיע ליעד כגון: בניית תפריט ורישום יומן יומי, תכנית פעילות גופנית ואפילו אם יציב בפניו תמונה שלו מתקופה בה הוא היה במשקל הרצוי. קביעת יעדים ברי השגהיעדי ביניים שניתן לדווח על השלמתם או אחוז ביצוע וכל חיווי ויזואלי אחר מאד חשובים על מנת לקבל את אותה הדחיפה הביולוגית שהגוף שלנו מספק על מנת לתמרץ את עצמו להגיע ליעד. כל פעם שנעמוד באבן דרך הגוף יתגמל אותנו בזריקת עידוד כדי שנמשיך וכך הלאה עד הגעה ליעד והשלמת המשימה. 

אם נגדיר באופן כללי כמטרה: "אני רוצה להרגיש טוב יותר" הגוף לא יספק את אותה תחושת המוטיבציה כי היעד לא מספיק ברור. מה מגדיר הרגשה טובה יותר? יותר טוב ממה? על מנת שהגוף יספק את אותה זריקת דופמין שתעזור לנו להתמקד בהמשך המאמץ להגשמת המטרה, נדרש לקבוע יעד מוגדר, ברור ובר השגה. פירוט הכלים או יעדי ביניים שניתן למדוד אותם, כמו שיפור בתוצאות בדיקות דם, הורדת דופק במנוחה, שינה איכותית (ניתן למדוד באמצעות שעון דופק), ירידה בצריכת תרופות, יעזרו לנו לכוון את הגוף באמצעות מנגנון שחרור הדופמין לעבר היעד הנכסף.  

שיטה נוספת לקבלת שטף של דופמין היא ע"י השלמת משימות יום יומיות מתוך רשימת מטלות ומחיקתם מהרשימה.  

ריגושים: 

הדופמין הוא הכימיקל במח שאחראי לכך שאנו כל כך זקוקים לריגושים. מסרטי אימה ועד ספורט אתגרי, מחקר הסביבה שלנו, נסיעות בעולם וטיולים, יצירת קשרים חברתיים ונטילת אתגרים ומשימות - החיפוש אחרי התרגשות וריגושים נובע מהצורך שלנו בדופמין.  

 

מוסיקה: 

חוקרים מצאו שמערכת הגמול וההנאה ממלאת תפקיד מרכזי בעונג שנגרם לנו כשאנו מאזינים למוזיקה. מוזיקה מעוררת בנו הנאה ומעוררת אותנו רגשית, ומחקרים מראים שההאזנה עצמה, ואפילו הציפייה לה, מגבירות את הפרשת הדופמין במסלולים העצביים באזור במוח שמעורב בתחושת הגמול והעונג. 

 

אהבה: 

כל מי שהתאהב אי פעם בחייו זוכר בוודאי את תחושת התרוממות הרוח בשלבים הראשונים של היחסים הרומנטיים. מחקר משנת 2005, שהשתמש בדימות תהודה מגנטית (fMRI), גילה שאזורים במוח שמעורבים בתחושת העונג מופעלים ביתר שאת כשאנשים צופים בתמונות פנים של אהוביהם בתחילתו של קשר רומנטי. ההפעלה שלהם גברה ככל שהפנים היו מושכות יותר, ככל שעוצמת התשוקה הרומנטית שחוו הייתה חזקה יותר, וככל שההתאהבות נמשכה יותר זמן. 

כשמתאהבים, הורמוני האושר נמצאים במינון גבוה במוח ןמתקבלת תחושת היי. יש תחושה של אופוריה ואושר, תשוקה ורומנטיקה. זאת התאהבות, והחומר המרכזי הגורם לתחושות אלה הוא המוליך העצבי דופמין 

 

סכנות והתמכרות 

תחושת העונג שמביא איתו הדופמין היא מאד ממכרת. ניתן לקבל שטף של עונג דופמין גם ע"י צריכת אלכוהול, ניקוטין והימורים. כיום כבר ידוע שמרבית האוכלוסיה בעולם המערבי מכורה לדופמין המופרש בעת פעילות דרך הטלפון הסלולרי והרשתות החברתיות. צליל ההתראה עם קבלת הודעה חדשה, הצורך לבדוק באופן מתמיד את כמות התגובות על פעילות ברשת החברתית ודוגמאות נוספות המוכרות לכולנו, הינם סימנים מוכרים של התמכרות. 

 

נטילת סמים- תחושת האופוריה שנחווית בהשפעת סמים היא אולי החזקה ביותר. היא נובעת מהפעלה ישירה של מסלול הגמול וההנאה במוח, על ידי הפעלת קולטנים של המוליך העצבי דופמין שמצויים בו. הסמים גורמים לשחרור מוגבר של דופמין באזור הזה, ולכן לתחושת עונג ולרצון לצרוך את הסם שוב ושוב – כלומר התמכרות. התחושה הזאת אינה מחזיקה מעמד זמן רב, כיוון שהסם מתפנה מהגוף מהר למדי. היא גם נחלשת בכל שימוש נוסף בסם, כיוון שהמוח שואף לשמור על יציבות (הומאוסטזיס) ולכן מפעיל מנגנונים שמפצים על השפעת הסם, למשל ירידה ברגישות הקולטנים לדופמין או בשחרורו.

 

כיצד יודעים שרמת הדופמין במוח נמוכה, וכי יש צורך להגבירה? 

חלק מהסימפטומים שבאים לידי ביטוי כאשר רמת הדופמין צונחת הם רגשות שליליים עוצמתיים, שמלווים את האדם לאורך זמן וכוללים: חוסר עניין ושעמום מהחיים, חוסר במוטיבציה, דחיינות, חוסר תחושת הנאה, שינויים בדפוסי שינה, רגליים 'תזזיתיות' שמוכרחות להיות בתנועה, תשישות וכבדות, בעיות זיכרון, חוסר יכולת להתרכז, התנהגות אימפולסיבית והרס עצמי, עלייה חדה במשקל, התמכרויות לניקוטין וקפאין ועוד. כשהדופמין חסר בצורה קיצונית - הפגיעה תבוא לידי ביטוי גם בכישורים המוטוריים של האדם, כפי שקורה במחלת הפרקינסון.  

במקרים אלה ניתן לצרוך תרופות המאזנות את רמת הדופמין באופן מלאכותי. 

לסיכום: 

על מנת לשמור על מצב רוח טוב ולחיות עם שמחה, מומלץ לאמץ שגרת חיים המעודדת שחרור דופמין באופן טבעי. ניתן להשיג פרץ של דופמין ע"י : 

  1. הכנת רשימת יעדים (קטנים כמו רשימת מטלות בבית וגדולים כמו פרוייקט בעבודה) עם פירוט אבני הדרך ויעדי ביניים ברי השגה. חשוב להיות ריאלים לגבי המטרות ולחדד באופן ויזואלי עד כמה שניתן את יעדי הביניים והיעד הסופי. 

  1. ריגושים, טיולים, קשרים חברתיים והתחדשות- כל אלה מעלים את רמת הדופמין. יש לשים לב כי ככל שרמת הסיכון/הריגוש עולה כך המח מתרגל לרמת הדופמין וסף הריגוש עולה. יש להשתמש במנגנון זה בתבונה. 

  1. אהבה- אהבה למוסיקה, פעילות שגורמת עונג, בילוי חברתי גורמים לפרץ דופמין ותחושת עונג. לעיתים קרובות, עצם הציפיה לפעילות כבר מעלה את רמת הדופמין בדם, אז בפעם הבאה שאתם מכינים רשימת השמעה או מחפשים שיר אהוב ברשת, שימו לב שעצם החיפוש נותן לכם הרגשה טובה. 

  1. התאהבות - תרשו לעצמכם להתאהב. לא פלא שיש אנשים שמעידים על עצמם שהם אוהבים להתאהב. גם התאהבות והתרגשות מתחביבים חדשים או מחיית מחמד חדשה מקפיצה את אושר הדופמין.  

  1. אכילת מזון- אכילת מזון טעים  משחררת דופמין, אבל מומלץ מאוד לאכול במידה על מנת למנוע בעיות אחרות. 

 

 

רוצים לקבל עדכון על מידע חדש שאני משתפת? מוצרים חדשים ומבצעים? 

מוזמנים להשאיר פרטים  כאן   

 

  • התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך. השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש. 


לקריאה נוספת: 

סרטונין -הורמון האושר החברתי 

לקריאה נוספת:

https://eureka.org.il/item/89018/%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A4%D7%9E%D7%99%D7%9F-%D7%A9%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%90%D7%99-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%92-%D7%95%D7%9E%D7%AA%D7%90%D7%AA%D7%92%D7%A8-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%A0%D7%95 

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000914509 

 

לקריאה על 8 דרכים לעלות את רמת הדופמין באופן טבעי: 

https://www.agogo.co.il/dopamine/