ערוצי האושר האוטומטיים


כבר הרבה זמן שלא כתבתי בבלוג. 

לא שלא היו לי נושאים לכתיבה אלה שהרגשתי קצת מרוקנת. הסגר השני שנכפה עלינו, עוצר הבילויים, שגרה של בית עבודה לא עשו לי טוב. הנפש שלי התעייפה והיתה זקוקה למנוחה קלה. 

התקופה הזאת ממש מוזרה ובטוח שעוד יחקרו את ההשפעה שלה על האנושות בעתיד. מהחוויה האישית שלי אני יכולה לספר שהמחסור בהצגות, מוסיקה חיה ובירה טעימה עם חברים שחקה קצת את האנרגיה שלי. 

מצד שני, הזמן שנכפה עלינו לשבת בבית אפשר להתפנות לעסוק בדברים שאין לנו זמן אליהם בשגרה כמו משחקי קופסה, לראות סדרות ברצף, לבשל עם הילדים ועוד. 

כשרמת האנרגיה שלי נמוכה אני פונה לשני ערוצים שממלאים אותי תמיד מחדש ואני שמחה לשתף בחוויה האישית שלי, אולי משהו ימצא כאן רעיון שיכול להתאים לו בעת הצורך. 

לערוצים הללו אני קוראת ערוצי האושר האוטומטיים:

 למה ערוצי אושר? כי עיסוק בהם מוכח מדעית כמשרה אושר, מפחית רמות לחץ (רמת הורמון הלחץ הקורטיזול בדם יורד) ההרגשה תמיד משתפרת  וכבר מרגישים יותר טוב. 

למה אוטומטי? כי לא צריך הכנה לפני העיסוק בהם, ברגע שהם מתחילים הכל קורה באופן אוטומטי ללא צורך בהרבה מחשבה. 

ישנם עוד ערוצי אושר רבים וכל אחד יכול לבחור לו את מה שמתאים לו מבחינת הנאה, אישיות, זמן ויכולת אבל שני הרעיונות הבאים מאד נגישים בכל גיל וכל מצב כמעט. לכן החלטתי לשתף אותם. 


ערוץ החיים הטובים- שעת כושר

מי שמכיר אותי יודע שבעיניי אחד ממפתחות לאושר עובר דרך עולם הכושר. הדרך המהירה והבריאה ביותר להשיג תחושה חיובית באופן מהיר אך בריא הוא ע"י ביצוע פעילות גופנית. 

לא חייבים להזיע ,לרוץ או לבצע פעילות בעצימות גבוהה. מספיק לצאת להליכה או אפילו לרקוד בתוך הבית ( לריקוד יש עוד הרבה יתרונות מעבר לפעילות הגופנית אבל על זה אפרט בפעם אחרת). 

עצם הנעת הגוף גורמת להפעלה משופרת של מערכת הדם ומערכת הלימפה (מערכת החיסון). התנועתיות משפרת את גמישות המפרקים תוך שחרור של הורמונים שעושים לנו נעים בגוף תוף כדי פעילות ( שיכוח כאבים- מוזמנים לקרוא על הורמון הדופמין - קישור בסוף הפוסט) ואחרי. 

הגוף נשטף ברמה גבוהה של אנדורפינים שמשתחררים בעקבות הפעילות הגופנית. מחקרים אחרונים מעולם הכושר מראים כי הגוף נהנה מהיתרונות של הפעילות הגופנית החל מהדקה הראשונה  של הפעילות וכי ניתן לבצע פעילות גופנית במשך כל היום קצת כל פעם במקרה ואין אפשרות לעשות הכל באופן מרוכז ועדיין להנות מיתרונות הפעילות, זאת בניגוד לדעה הרווחת כי הגוף "נכנס לעבודה" רק אחרי 20 דקות של פעילות. 


ערוץ החיים הטובים- הכל חולף עם הרוח 

הערוץ השני הוא הערוץ הנפשי- נשמע אולי קצת חמקמק, הרי אם למשהו יש הרגשה לא טובה או חרדה, יהיה קשה מאד להוציא אותו מהמקום הזה באופן של בחירה מודעת. 

ההצעה שלי היא להסיט את המחשבה לעבר דברים הרבה יותר גדולים מאיתנו ואז מתוך מקום של צניעות להבין כי הכל בעולם יחסי. טיפה פילוסופי, אני אסביר עם דוגמאות מעשיות: 

ע"י ביצוע פעילות של התבוננות כגון צפייה בסרטי טבע שמראים את העולם המופלא שלנו ,את הניסים היום יומיים הגדולים והקטנים  או הקשבה להרצאה קצרה ממישהו שמתגבר על קושי / מוטיבציה/ המצאה מרוממת רוח ועוד אנו מרגישים התרוממות רוח מעצם פלא הבריאה וזה מרחיב את הנפש וגורם לתחושת אושר. 

דרך נוספת ,אקטיבית היא התנדבות או הענקת זמן/מאמץ עבור משהו אחר. זה לא חייב להיות משהו זר, זה יכול להיות אפילו עזרה לבן משפחה או חבר. לחלופין ניתן לתרגל  הקשבה, לא תמיד אנחנו באמת ובתמים מקשיבים למה שאומרים לנו. הקשבה ללא שיפוטיות וללא נקיטת עמדה יכולה להיות תרגיל מאד משחרר. עצם הנתינה מעצמנו לאדם אחר גורם באופן פיסיולוגי שחרור של הורמוני אושר (סרטונין ואוקסיטוצין) ומוכח שמעצים את תחושת האושר הפנימי שלנו. 

מתנה קטנה לסיום

לסיום אני רוצה לשתף בסרטון קצר שקבלתי מחברה. תוך כדי הצפייה נזכרתי להוקיר תודה על  העולם המופלא שאנחנו חיים בו, על היכולת להתבונן על פלא הבריאה וללא ספק על תחושת האושר שהסרטון מילא אותי:

https://www.ted.com/talks/louie_schwartzberg_nature_beauty_gratitude

אשמח לשמוע מה עושה אותך מאושר/ת.


לקריאה על הורמון האושר- דופמין

https://www.relaxfeet.co.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%93/dopamin?c=%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%92%D7%95%D7%A3-%D7%95%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%9C%D7%A8%D7%A4%D7%9C%D7%A7%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94