שרירים תפוסים, יש פתרון!


שרירים תפוסים, יש פתרון!

יש לי רגשות מעורבים כלפי כאבי השרירים אחרי אימון. מצד אחד זה סימן שעשיתי אימון טוב  ושאני בונה את השרירים אבל מצד שני הבוקר שלמחרת לא מפנק במיוחד וגורם לי לתחושת זקנה והתפרקות.

למרות ההשתדלות שלי להקשיב לגוף, לבצע מתיחות וכל מה שצריך כדי שהשרירים יעברו את מסע החיזוק שלהם בשלום עדין אין מנוס מלבלות מדי פעם את היום באנחות בסגנון יידיש של "אויי, אחחח" שמלוות כל קימה וישיבה.


לאחרונה פנתה אלי חברה יקרה בדיוק בנושא הזה, האם אני יכולה לספק לה מידע בנושא הקלה על שרירים תפוסים באמצעות רפלקסולוגיה.

עכשיו שכולנו נמצאים ספונים בבתים בגלל סגר הקורונה, תחום הטיפול העצמי הופך להיות חשוב  ונדרש יותר מאי פעם.


למה זה קורה?

כמו כל נושא בריאותי שנדרש לטיפול, חשוב להבין מה מקור הכאב, ואני לא מתכוונת לסוג אימון כזה או אחר אלא מה השורש הפיזיולוגי שגורם לאי הנוחות הנוכחית.

הכאב של שרירים תפוסים  קורה כתוצאה מ"נזק" שנגרם לשרירים ולרקמות החיבור שמקיפות אותם לאחר פעילות גופנית מאומצת.

הנזק אינו מצב בלתי הפיך, מדובר בתגובה טבעית של הגוף למאמץ כל עוד הפעילות מתבצעת באופן מבוקר ובצורה נכונה (חימום ומתיחות לפני ואחרי האימון ובניית סרגל מאמצים).

במהלך המאמץ הגופני נוצרים קרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר וברקמות החיבור כמו גידים ורצועות. הם גורם לשבירת החלבון ואז נוצרת דלקת מקומית ועלייה קלה בטמפרטורת השריר. בנוסף הכאב נוצר מהצטברות חומצת החלב בשריר ובעיקר בגלל שינויים בריכוזי היונים בתאי השריר, הנובעים ממחסור באשלגן ועליה בנתרן.

בעקבות המצב הזה מתרחשים גם תהליכי התאוששות ובנייה מחודשת של הרקמות שניזוקו. כל אלו גורמים לתחושת הכאב המוכרת. מדובר בתגובה נורמלית של הגוף, שמהווה חלק בלתי נפרד מתהליכי ההסתגלות לאימון ולשיפור ביכולת סבולת וכוח השריר בפעילות מאומצת וממושכת.


מה אפשר לעשות כדי להקל על הכאבים?

במהלך טיפול רפלקסולוגי כאשר המטופל נח בצורה נעימה ומאפשר לגוף שלו להרפות ,לשקוע ומבצע נשימה טובה אשר מזרימה חמצן לכל הגוף, גם ללא כל מגע רפלקסולוגי תורגש הקלה לשרירים התפוסים. בזמן מנוחה, רגיעה ונשימה נכונה, הגוף פנוי לרפא את עצמו.  

בנוסף במהלך הטיפול ישנה הנעה והזרמה טובה יותר של מערכות הדם ונוזל מערכת הלימפה המסייע בהולכת חומרים הנחוצים לרפוי השרירים ובפינוי הפסולות מהגוף.

 

אבל עכשיו אנחנו בהסגר ואי אפשר להגיע לטיפול, מה בכל זאת אפשר לעשות?

1. ניתן להשתמש בכדור טניס לביצוע עיסוי מקומי של האזור התפוס. יש לגלגל את הכדור לאורך ורוחב האזור על מנת לחמם אותו ולשפר את זרימת הדם. אין צורך להפעיל לחץ מכאיב.  העסוי עם כדור הטניס מאד אפקטיבי להרפיית השרירים. 

טכניקת כדור טניס להקלה על שרירי התאומיםטכניקת כדור טניס להקלה על כאבי שרירים בירך

טיפ- אם אתם לבד בבית והגב תפוס!  העזרו בקיר על מנת לגלגל את כדור הטניס על האזור הכואב בגב.

טכניקת כדור טניס להקלה על כאבי גב

2. ניתן לעסות את האזור המתאים לאזור התפוס בכף הרגל.  מצורפת מפה פשוטה של כף הרגל לשימושכם.

foot chart

עיסוי כף הרגל על פי עקרונות הרפלקסולוגיה מסייע להנעת המערכות השונות לניקוי ופינוי פסולת מהגוף והנעת מערכת הלימפה. 

אם יש מישהו בבית שמוכן לשתף פעולה ולבצע את העיסוי עבורך, אפקט השחרור יהיה גדול יותר. אך ניתן בהחלט לבצע את העיסוי באופן עצמי.


3. בנוסף, מומלץ לשתות כמות מספיקה (כל אחד על פי הצורך של גופו)  של מים. הגוף שלנו מורכב בעיקרו ממים (בממוצע כ- 60%) והם חשובים לשמירת האוסמולריות (רמת המלחים בגוף) של תאי הגוף, ביניהם גם תאי השריר שלנו.


4.שמרו על רמות מגנזיום ואשלגן טובות. מינרלים אלו מסייעים בוויסות ובקרה של מנגנון הרפיית תאי השרירים ומונעים כיווץ יתר של התאים. אשלגן ומגנזיום מצויים בין היתר בבננות.זה הזמן לשלב בננות בתפריט.


5.פעילות גופנית ותנועה- הנעה של הגוף חשובה על מנת להקל בעומס הכאב והרפיית שרירי הגוף. כמובן כל זאת תוך הקשבה ליכולת של הגוף שלכם. מומלץ לבצע תרגילי מתיחות כלליים או ספציפיים לאזור התפוס ופעילות אירובית מתונה.


מאחלת לכולנו בריאות שלמה, חיוך גדול והרבה אהבה.

אוסנת

רוצים לקבל עדכון על מידע חדש שאני משתפת? מוצרים חדשים ומבצעים?

מוזמנים להשאיר פרטים  כאן  



  • · התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך. השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש.