למה אנחנו צריכים את האישור והערכה של אחרים? חלק שני בסדרת מאמרים על הורמוני אושר



סרטונין -הורמון האושר החברתי 

הסרטונין משתחרר באופן טבעי למערכת הדם כאשר אנו מרגישים שיש לנו ערך. כשיש משוב חיובי ע"י החברה, למשל כל פעם שמקבלים משוב חיובי ברשתות החברתיות . יש לנו, בני האדם צורך טבעי להיות מוערכים על ידי הסובבים אותנו. הסרטונין הוא הורמון חברתי לא רק בגלל המועד בו הוא משחרר (בעת קבלת אישור חברתי) אלא גם בגלל שהוא ישתחרר גם אצל השותפים שלנו לדרך. לדוגמה, פרץ של סרטונין ישתחרר אצל שחקני כדורגל בעת הבקעת שער, אבל בנוסף הוא ישתחרר גם אצל המאמן והצוות התומך של הקבוצה שיחושו את אותה תחושה טובה של גאווה בהישג של השחקנים. אותה התחושה היא פרץ ההורמונים ששוטף אותם ברגע הניצחון. 

בוגרי האוניברסיטאות יכלו לקבל את תעודות הגמר שלהם בדואר ובכך לסיים את שנות לימודיהם העל תיכוניות. במקום זה, בדרך כלל מתקיים טקס בו נוכחות משפחות הבוגרים. בטקס כמות הסרטונין המשתחררת הן בדמם של הבוגרים והן של המשפחות וצוות האוניברסיטה היא גבוהה. כולם חשים את אותה שמחה על המעמד וההישג של הבוגרים. האנושות לא היתה יכולה לשרוד ולהתקדם ללא שיתופי פעולה בתוך משפחות וקהילות של אנשים. הסרטונין בשל היותו מופרש בסיטואציות חברתיות, מחזק את הקשרים בתוך המעגלים החברתיים ההולכים וגדלים (משפחה, עבודה, קהילה) ולכן יש לו חשיבות בהתפתחות האבולוציונית של המין האנושי.

 אוסנת ורטהיים סרטונין הורמון אושר,

בקצרה:

למה צריך אותו?

סרטונין הוא הורמון, שיוחסה לו השפעה של יצירת מצב-רוח טוב ושמחה.

 רמות נמוכות מדי של סרטונין קשורות בהפרעות נפשיות וגופניות רבות כגון:

חרדות, השמנת יתר והפרעות אכילה, נדודי שינה, פיברומיאלגיה (תסמונת המתבטאת בכאב כרוני בשרירים וברקמות החיבור), כאבים כרוניים, מיגרנות, תסמונת קדם ויסתית, תסמונת המעי הרגיז, צריכת אלכוהול והתמכרויות, מחשבות והתנהגויות אובססיביות והערכה עצמית נמוכה.


איך משיגים אותו באופן טבעי?

  • תזונה המכילה סרטונין ותזונה נכונה שלא תשבש את הפעילות ההורמונלית.

  • שתיית מים.

  • שינה של 6-8 שעות בלילה.

  • ניהול מצבי לחץ ופריקת המתח שנוצר.

  • תנועה.


זהירות זה ממכר

הרצון להרגיש "טוב" ולקבל דחיפה של מנת סרטונין מביאה אותנו לעיתים למקרי התמכרות, כולל מקרי התמכרות לסמים, אלכוהול, אוכל, לתגובות ברשתות חברתיות ועוד.


קצת יותר בהרחבה על הסרטונין

סרטונין הוא הורמון, שיוחסה לו השפעה של גרימת מצב-רוח טוב ושמחה. התפקיד הביולוגי הממשי של סרטונין מורכב בהיותו מעורב בתהליכי למידה, זיכרון ותהליכים פיזיולוגיים נוספים במערכת הדם והעיכול.

סרטונין נמצא בעיקר במערכת העצבים (ההיקפית והמרכזית), בדפנות המעיים ובמערכת העיכול (בערך 90% מכלל הסרטונין בגוף האדם), בגזע המוח ובנוסף, הוא נאגר גם בטסיות-דם.


תפקידו  העיקרי של הסרטונין במערכת העיכול:

לפקח על תנועות המעי. הסרוטונין מופרש לתוך נהור המעי (lumen) וגם לתוך דופן המעי, שגורם לגירוי במעי ולהגברת התנועתיות של המעיים.

תפקידו העיקרי של הסרטונין במח:

הסרטונין מסונתז בנוירונים בגזע המח שם הוא ממלא תפקידים אחדים כגון וויסות מצבי-רוח, תיאבון, שינה וכן תפקידים קוגניטיביים, כולל זיכרון ולמידה..כמו כן, הסרוטונין משמש כחומר מקדים בייצור ההורמון מלטונין בבלוטת האצטרובל הקשור לויסות מעגל השינה והערות..

תפקידו העיקרי של הסרטונין במערכת הדם:

סרטונין המופרש מגזע המח מוצא את דרכו לדם, שם הוא נקלט על ידי הטסיות האוגרות אותו. בעת דימום הוא גורם לנימי דם להתכווץ, מה שמאפשר יחד עם טסיות דם וגורמי קרישה נוספים את עצירת הדימום. בה בעת משדר הסרטונין לגוף דרך מערכת העצבים תחושת כאב. כאשר טסיות נקשרות לקריש דם, הן משחררות את הסרטונין והוא יכול לשמש כמכווץ או כמרחיב כלי-דם. בריכוזים גבוהים פועל סרטונין כמכווץ כלי-דם, כמו תהליכי טרשת או יתר לחץ דם..בנוסף הסרטונין אשר מופרש ממערכת העצבים המרכזית גורם להרפיית השרירים שהתכווצו בהשראת אצטילכולין.


פעולת סרטונין במערכת העיכול

סרטונין משתתף בוויסות התפקוד של מערכת העיכול. המעי מוקף על ידי תאים המפרישים סרטונין בתגובה למעבר מזון בנהור המעי (lumen). הפרשת סרוטונין גורמת למעי להתכווץ סביב המזון וטסיות דם בוורידים קולטות את עודף הסרטונין. לעיתים קרובות מוצאים אי-סדירות ברמות סרטונין במחלות הקשורות למערכת העיכול כגון במצבי עצירות כרונית או בתסמונת המעי הרגיז. אם המזון מכיל חומרים המגרים את מערכת העיכול, התאים מפרישים יותר סרוטונין על מנת לגרום לתנועות המעי להיות מהירות יותר, וכך נגרמים שלשולים המאפשרים למעי להיפטר מהר יותר מהחומרים המגרים. אם סרטונין מופרש בדם מהר יותר מיכולת הקליטה של הטסיות, הרמה של הסרטונין החופשי בדם עולה, דבר שגורם לשפעול קולטנים המגרים הקאות. לדוגמה, לאחר טיפולי הקרנות או כימותרפיה תאי המעי מפרישים כמות גדולה של סרטונין ולכן נגרמת תחושת בחילה והקאות. 

ישנם מספר מנגנוני פרשת סרטונין הנבדלים אחד מהשני במקום במוח שבו הסרנוטין נוצר ומשתחרר. המנגנון הראשון הקשור לתפקוד תחושתי-מוטורי, משחרר סרטונין לקליפת המוח, לתת-קליפת המוח, ולאזורים בעמוד השדרה הקשורים לתפקוד המוטורי. יש גם ראיות למעורבות של הפרשת סרטונין בתהליכי שיכוך כאבים הנובעים מפיברומיאלגיה וממיגרנה. המנגנון הנוסף קשור לוויסות מצבי רוח ורגשות.  סרוטונין קשור גם להתנהגות דיכאונית. תרופות נוגדות דיכאון מאפשרות לרמות גבוהות של סרטונין להשאר במח ובכך התחושה "הטובה" של הסרטונין נמשכת.

חוסר בסרטונין

רמה נמוכה של סרטונין יכולה להיות המקור לבעיות של מצבי-רוח. סרטונין הוא מפתח לתחושות שמחה, בהיותו מגן מפני דיכאון ודאגות. 

ישנן מגוון סיבות לערכי סרטונין נמוכים: תקופות עקה ממושכות, גורמים גנטיים, מטבוליזם לקוי, סוכרת, חוסר איזון הורמונלי, דלקות, זיהומים, ובעיות עיכול עלולות להפריע לספיגה תקינה של סרטונין מהמזון.
גורמים תזונה ואורח חיים שיכולים לגרום לירידה בסרטונין הם :דיאטה לקויה דלה בחלבונים, ויטמינים ומינרלים, חומרים טוקסיים כגון מתכות כבדות, חומרי הדברה, ותרופות שונות שעלולים לפגוע בתאי עצב המייצרים סרוטונין.  אלכוהול, ממתיקים מלאכותיים (אספרטיים), קפאין, עישון, גלולות הרזיה,  חוסר פעילות גופנית, מחסור באור שמש, מתח, כעס ורמות קורטיזול גבוהות.


סרטונין במזון

סרוטונין מצוי בפטריות, פירות וירקות. הרמות הגבוהות ביותר של סרטונין (400–25 מיליגרם/ק"ג) נמצאו באגוזים מסוג walnut (אגוז מלך) ו-hickory (אגוז אמריקני). ריכוזי סרטונין של 30–3 מיליגרם/ק"ג נמצאים בבננות, עגבניות, שזיפים, ובפירות טרופיים כגון קיוי ואננס .רמות מתונות של סרטונין (0.1-3 מיליגרם/ק"ג) נמצאות במגוון גדול של ירקות המכילים ויטמין B6 כגון: תרד, לפת, שום, כרובית, חרדל וסלרי. סרטונין מצוי גם בשוקולד עם רמות מוצקי קקאו שונות. תכולת הסרטונין הגבוהה ביותר (2.93 מיקרוגרם/גרם) נמצאה בשוקולד שתכולת מוצקי הקקאו  שלה הייתה 85%.

ניתן גם ליטול תוספי חומצות אמינו, בעיקר טריפטופן - ממנו מיוצר בגוף סרוטונין.


לסיכום,

כיום זוהו כ- 17 סוגי סרטונין בגוף האדם. הורמון זה הוא אחד מהורמוני השמחה והאושר ואחראי לויסות מצב הרוח. בנוסף הסרטונין אחראי גם לתפקוד תקין של מערכת העיכול וכן נקשר בתהליך קרישת הדם. 

רמה נמוכה של סרטונין יכולה לגרום לבעיות פיסיולוגיות ונפשיות חמורות. גם כמות גדולה מדי של סרטונין עלולה לגרום לבעיות בריאותיות קשות (ולכן ניתן להגיע לרמות מסוכנות ע"י נטילת תרופות נוגדות דיכאון).

על מנת לשמור על רמות גבוהות ותקינות של סרטונין באופן בריא ולאורך זמן, יש לאמץ אורח חיים בריא וכן לקחת חלק בפעילות המביאה לנו רגיעה והנאה. יש להמנע עד כמה שניתן מהמצאות לאורך זמן במצב לחץ.



רוצים לקבל עדכון על מידע חדש שאני משתפת? מוצרים חדשים ומבצעים?

מוזמנים להשאיר פרטים  כאן  


  • התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך. השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש.